Wymarzone zakupy

by Bartosz Soroczyński

Na czym mogą polegać nasze wymarzone zakupy? Pozwólmy sobie na wykreowanie małej wizji… Przychodzimy do jakiegoś sklepu. Ok, umówmy się, że od czasu do czasu chcemy wyjść na miasto, nie robić zakupów tylko online. Chcemy doświadczyć naszych zakupów – zobaczyć interesujący nas towar, dotknąć go, powąchać, przymierzyć, czasami wręcz chcemy wpaść w wir zakupów, emocji, promocji… Nie ważne, czy kupujemy jedzenie, ubrania, sprzęt sportowy, kosmetyki, czy może dobra luksusowe. Nie ważne, czy jesteśmy Klientem indywidualnym, czy małym przedsiębiorcą robiącym zakupy praktycznie codziennie, i to na większą skalę. Co ważne, to jak zmienia się cały proces zakupowy, jak zmienia się proces podejmowania decyzji zakupowych, jak technologie mobilne, zaawansowana analityka lub korelacja danych ułatwia nam cały proces zakupowy. Bo tak, sklepy coraz lepiej nas znają; wiedzą, co lubimy, jakie promocje mogą nas zainteresować, jakie mamy preferencje dotyczące na przykład kolorystyki, rozmiarów, smaków, przyzwyczajeń. Sklepy stają się naszym spersonalizowanym doradcą; sprawiają, że zakupy mogą stać się przyjemnością, a nie jak czasami bywa męczącym obowiązkiem.

Sklepy wiedzą, co za zwyczaj kupujemy, znają i pomagają budować naszą optymalną listę zakupów. Oszczędzają nasz czas, przygotowują nas do zakupów, podpowiadają, czego nam do szczęścia potrzeba. Nie musimy już stać w kolejkach przy kasie. Nie musimy szukać produktów na terenie sklepu. Nasz mobilny asystent przeprowadza nas przez cały proces zakupowy – od przygotowania się do zakupów jeszcze w domu lub w firmie, poprzez analizę i utworzenie cyklicznie aktualizowanej listy zakupowej, analizę pasujących do nas najciekawszych promocji, aż po pokierowanie nas do sklepu, gdzie znajdują się kluczowe dla nas produkty o określonych cechach, rozmiarach itp. Następnie nawiguje nas na terenie sklepu, pomaga w zakupach, nawet zupełnie bez udziału personelu. Pojawienie się mobilnych asystentów jest prawdopodobnie jedną z najważniejszych zmian, najbardziej realnych, dotyczących nas wszystkich. Dużo czytamy o przeróżnych wizjonerskich pomysłach wykorzystania Internet of Things, zaawansowanych technologii transmisji bezprzewodowej, rozpoznawania obrazu, inteligentnego oświetlenia umożliwiającego nawigowanie nas na terenie sklepu, monitorowania „stanów magazynowych” w naszej lodówce itp. itd. Są to ciekawe pomysły i technologie, ale to właśnie mobilny asystent jest rozwiązaniem najszybciej wdrażalnym. Dostępnym tu i teraz. To właśnie mobilny asystent na naszym telefonie lub tablecie pozwala nam na „zalogowanie się” w aktualnie odwiedzanym, fizycznym sklepie. Pozwala nam sprawdzić cenę produktu, jego parametry, opinie innych użytkowników, na przykład naszych znajomych z portalu społecznościowego. Pozwala nam dodać dany produkt poprzez zrobienie jego zdjęcia do naszego wirtualnego koszyka, gdy robimy zakupy np. w centrum handlowym lub hurtowni. Mobilny asystent podpowiada nam, co jeszcze warto kupić; sprawdza, czy o czymś nie zapomnieliśmy lub wykorzystuje różne źródła wiedzy, takie jak przepisy kulinarne, stylizacje modowe lub po prostu nasze ulubione schematy zachowania i podejmowania decyzji – pomaga nam w całym procesie. Na koniec nie idziemy do kasy, bo nie ma już takiej potrzeby. Cała transakcja finalizowana jest na naszym telefonie; po prostu płacimy i wychodzimy bez stania w kolejkach.

Wprowadzenie bezobsługowej sprzedaży produktów stanowi ciekawe wyzwanie dla rodzimego rynku – praktycznie wszystkich jego uczestników. Co ciekawe, korzyści wynikające z zastosowanie mobilnych asystentów pojawiają się nie tylko po stronie kupujących, ale także dostarczają wymiernych oszczędności i udoskonaleń dla sprzedających. Sprzedający mogą liczyć na oszczędności w zakresie poziomu wykorzystania personelu, lepszego zrozumienia potrzeb Klientów, planowania zakupów i zarządzania poziomem zatowarowania. Jak pokazują przeprowadzone analizy, sprzedający mogą liczyć na istotny wzrost wielkości koszyka zakupowego, wprowadzenie powtarzalności w zakresie realizowanych zakupów, możliwości prognozowania oczekiwań i ciągłego poznawania zmieniających się preferencji Klientów. Co kluczowe, mobilny asystent staje się też głównym kanałem komunikacji z Klientem oraz podstawą do utworzenia niespotykanego do tej pory narzędzia analitycznego, rozróżniającego zachowania poszczególnych Klientów oraz budującego ich profile behawioralne. To wszystko umożliwia budowanie na zupełnie nową skalę przewagi konkurencyjnej i przede wszystkim zupełnie nowego poziomu więzi i zaufania z Klientami. Nasze wymarzone zakupy nie są już tylko wizją marketingową lub wizją producentów rozwiązań technologicznych i informatycznych. Stają się naszą codziennością; mobilny asystent jest technologią, z której większość z nas skorzysta jeszcze w tym roku i będzie zachwycona jego możliwościami oraz osiąganymi korzyściami. Nasza wizja powinna uwzględniać jeszcze jeden aspekt – integrowania ze sobą kupujących, wymiany doświadczeń, komunikowania się, udzielania rekomendacji i opinii. Pamiętajmy o tym – dalsze tworzenie się społeczności zakupowych będzie kolejnym etapem rozwoju mediów społecznościowych. Miejmy nadzieję, że nie tylko w świecie wirtualnym, ale także na terenie sklepu, na przykład przy wspólnej kawie, na spotkaniu fanów tego samego sportu lub warsztatach kulinarnych. Mobilny asystent zadba za nas, żebyśmy pojawili się na odpowiednim spotkaniu…

 

Jeżeli powyższa tematyka spotkała się z Państwa zainteresowaniem - zapraszamy do kontaktu: Kontakt